poniedziałek, 28 maja 2012

Po bliskiej Woli starej i nowej

Wola przewija się w moich wpisach dość regularnie, choć często pod tym pojęciem dzielnicowym mieszczę
tak naprawdę zachodnie Śródmieście czy Mirów. Rejon wielkich zmian w ostatnim dwudziestoleciu. I ostańców.
Taki właśnie ostaniec poniżej, a właściwie stare, nowsze i (prawie) najnowsze - ostaniec znany ze swojej roli
w Barejowskim klasyku "Poszukiwany, Poszukiwana" - to tutaj właśnie Stanisław Maria Rochowicz zamieszkiwał
był na ostatnim piętrze z żoną (tam, gdzie teraz widać talerz anteny), zanim się nie sprywatyzował przymusowo...


...na widocznym powyżej na pierwszym planie ugorze przy Mennicy coś pewnie wkrótce powstanie, a na razie
w pobliżu stoją jeszcze kamienice z ulicy Waliców, które pokazywaliśmy szerzej na Krabikach...



...i jeszcze ściana szczytowa, ze znanym w mieście muralem...


...w okolicy Mennicy stoją wytwory 'szalonych lat 90.' - nawet jeśli nie wszystkie z tamtych lat, to w tamtej 'estetyce'...


...kierując się Grzybowską w głąb Woli, gołym okiem widzimy trwające przemiany...


...skręcamy głowę w lewo i na rogu Grzybowskiej i Towarowej widzimy Kolmex - jeden ze starszych biurowców w stolicy,
swego czasu przewijający w kronikach kryminalnych (bomby i strzelaniny) - dzisiaj jest tu tylko nieustająca wyprzedaż...


...po drugiej stronie Towarowej, na wysokości skrzyżowania ze 'starą Wolską' wybudowano właśnie nowy apartmą...


...ale nic nie poradzę, że wolę oglądać klasyczne kamienice, nawet jeśli nie chciałbym w nich mieszkać...


...to jeden z ostatnich ostańców na Chłodnej, odcięty od dawnych sąsiadów i skrócony o piętro i poddasze
- dookoła same nowe apartmą i biurkowcą, a w bardziej śródmiejskiej części Chłodnej 'straszy' rewitalizacją...


...i tym sposobem zatoczyliśmy prawie pełne koło - można zaczynać wszystko od początku ;)

9 komentarzy:

  1. Do 22 roku zycia mieszkałam w kamienicy, niedużej i dość nowej, bo z 1939 r. i wychowywałam się, mozna rzec, na ulicy, bo podwórka nie było - chyba ze za takie potraktowac 'studzienke' z trzepakiem i smietnikiem - i pamietam jeszcze, jak konie stukały kopytami, a miały do czego, bo kilka domów dalej była kuźnia;)
    A to wszystko 15 minut spacerkiem od krakowskiego Rynku!

    Najwieksze wrażenie robi na mnie ta z trzeciego zdjęcia.
    Masz jej więcej?

    OdpowiedzUsuń
  2. ikroopko - tej z trzeciego więcej nie mam, bo wejście do niej od dość dawna jest 'zapłocone'. Sąsiednie za to pokazywaliśmy na krabikach - linki w treści.

    OdpowiedzUsuń
  3. pikne kadry, szczególnie pierwsze trzy.

    "wolę oglądać klasyczne kamienice, nawet jeśli nie chciałbym w nich mieszkać..."
    - mam tak samo, i chyba wielu tyż. ale wszystko zależy. jeśli kamienica jest spoko utrzymana, a mieszkanie dobrze oświetlone - mało co przebija ten układ.

    aha, no i pod warunkiem, że nie wróciła do "poprzedniego" właściciela, który podniósł czynsz do 100,-/m2
    :-0

    OdpowiedzUsuń
  4. O, faktycznie że i u mnie podobny rejon. Ale często tam bywam, bo lubię. I dla mnie to jest Wola. Mimo że przesunięta względem przedwojennej granicy, ale to, co jest po zachodniej stronie Jana Pawła ma zupełnie odmienny charakter od sąsiadów z naprzeciwka :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. W tych okolicach stale przebywam, bo tam dziecko do szkoły chodzi i albo ją rano zawożę, albo odbieram, to mam czas się poszwendać po okolicy.

    W ten sposób, zawsze, wyjeżdżając z Chłodnej, przy "starej Wolskiej" widziałem świetną, starą reklamę na kamienicy, którą sobie obiecywałem sfotografować.

    I tak sobie obiecywałem, obiecywałem, aż reklama zniknęła. Zresztą razem z kamienicą :)

    Teraz wożę aparat ze sobą :D

    OdpowiedzUsuń
  6. @weldon - mam to samo, ale nie dorobiłem się jeszcze małego poręcznego aparatu, więc niestety czasem coś zdąży zniknąć, zanim zdążę nawiedzić.

    OdpowiedzUsuń
  7. No we Wrocku też są takie klimaty...
    A na tym trzecim to podobnie jak okolice Kurkowej we Wrocławiu. :-)
    P.S. Ja też wolę kamienice.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ależ się zmienia ta okolica ostatnio....

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...