środa, 12 września 2012

Dąbrowa Górnicza

Dąbrowa Górnicza to kawał miasta. Ale że tradycyjnie mieliśmy moment, to tylko migawka z Pałacu Kultury,
aktualnie remontowanego oraz z odlotowego kościoła (bazyliki) NMP Anielskiej.

Szczerze mówiąc, to jako skażony stołecznym PeKiNem, oczekiwałem czegoś imponującego, tymczasem...


...no dobra, żartowałem - wiem, jak wygląda Pałac Kultury Zagłębia, bo w Dąbrowie byłem nieraz, choć dawno.

Na celowniku mieliśmy pobliski (stary) dworzec kolejowy ze starą stalowo-drewnianą kładką dla pieszych
(nad torami kolejowymi), ale dworzec zamknięty na cztery spusty, a wiadukt rozebrany. Poszliśmy więc
do kościoła NMP Anielskiej, bo zapamiętałem go z ciekawych wnętrz. I pamięć mnie nie zawiodła.
Aha - jak zwykle, słońce miało zamiar świecić nie z tej strony, z której bym sobie życzył, no ale co tam...


...no to czas na wnętrza - tadam!...



...no i jak się podoba? Dla mnie bomba przed duże Ą!...


...a na koniec pajęczołapny żyrandol jakby rodem z horroru B-klasy...


16 komentarzy:

  1. To pierwsze to skrzyżowanie mennicy, Empiku przy NŚ i cholera wie, czego jeszcze. A kościół taki, że na nudnej mszy jest przynajmniej na co popatrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najfajniejsze (obok 'wschodniej' ornamentyki) były te żyrandole. W realu robią wrażenie!

      Usuń
    2. ... zmiksowane z zabudową ulicy Gałczyńskiego (tyły Nowego Światu, jakby ktoś pytał).

      A polichromie, to o ile mnie pamięć nie myli, wykonał nie kto inny jak Mehoffer.

      Usuń
  2. not bad
    ale raczej jako ciekawostka, niż rzecz w moim guście ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tam kicz uwielbiam :)

      Usuń
    2. dobry kicz nie jest zły.
      aczkolwiek nie kocham tego rodzaju neogotyku. za bardzo capi XIX wiekiem.

      Usuń
    3. Zgadzam się, ale nie ze względu na XIX wiek jako taki (bo lubię), ale na neogotyk, którego mamy akurat w nadmiarze (to vide komentarzy na sad'zie rzeczy).

      Usuń
  3. tia i od razu człek czuje się taaaaki malutki, a nawet tyci, i zna już swoje smutne miejsce w szeregu grzeszników, a do Pana Boga dalekooo oj daleko :(
    Obstaje przy swoim - wolę małe cerkiewki. Co oczywiście piękna tejże świątyni nie odbiera !!! - a btw w bodajże Żyrardowie stoi bardzo podobny, do złudzenia wręcz, kościół.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stoi - o ->tutaj go nawet pokazywałem, ale de facto większość ceglanych neogotyków z przełomu XIX/XX w. jest bardzo podobnych.

      Usuń
    2. My się wtedy jeszcze nie znali:)_ śmy

      A Żyrardów - miodzio. Ile tam miejscówek do zdjęć! Widzę, że jest części kilka idę pogapić się, co TY wypatrzyłeś. Może i ja coś wrzucę? Choć mam w głowie na zaś Czerwińsk - a znasz TY?

      Usuń
    3. A jakże, Czerwińsk znam, tyle że byłem tam ostatnio w czasach przedcyfrowych, więc musiałbym poskanować negatywy (czytaj: nie chce mi się ;)

      Usuń
    4. Zawsze można pojechać znów:) i znów:) - o ile się chce!

      Usuń
  4. No proszę, jak słyszę o górnictwie to przed oczami mam wyłącznie jakieś familoki, roztrzaskaną cegłę, biedaszyby i pijanych, wąsatych górników. Dobrze, że dzięki Panu szanownemu moje wyobrażenia ulegają zmianie :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Pałac Kultury Zagłębia (pierwszy obrazek) jest dużo większy - ponieważ był zastawiony rusztowaniami, to dałem tylko skrzydło - cały obrazek i info w linku.

    Zagłębie jest ciekawe, podobnie jak Śląsk, i oprócz zabiedzonych familoków i opuszczonych kopalń i hut oraz oczywistego industrialu, są całkiem kolorowe fragmenty. I całkiem sporo terenów rekreacyjnych - głównie parków i jeziorek. W samej Dąbrowie jest np. spory aquapark, któregośmy się w stolicy jeszcze nie doczekali (nie mówię o dzielnicowych OSIR'ach).

    OdpowiedzUsuń
  6. Te sklepienia są fantastyczne. Stałabym i wpatrywałabym się w górę, ile tylko się da. Świetne ujęcia :)
    O.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tośmy robili - stali i podziwiali, i co się dało, to sfotografowali. Warto zobaczyć na własne oczy - robi wrażenie!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...