czwartek, 22 listopada 2012

Świdnica - katedra

Niedawno pokazywałem migawki ze świdnickiego rynku, który to rynek w zgodnej ocenie - mojej własnej i szanownych komentatorów jest jednym z zacniejszych dolnośląskich rynków.

Dzisiaj odsłona druga - imponująca świdnicka katedra św. Stanisława i św. Wacława, leżąca nieopodal rynku, jeszcze w granicach średniowiecznej lokacji.

Widok ogólny, niestety pod ostre słońce prawie w samo południe - o skali katedry świadczą choćby zaparkowane w pobliżu auta...


...dzięki szerokiemu kątowi udało się objąć skąpany w ostrym słońcu front katedry
(wieża ma ponad 100 metrów!)...


...warto podejść bliżej i znowu przekonać się o formacie budowli, porównując do sylwetek ludzkich...


...proponuję zadrzeć głowę wysoko...


...i trwać w zachwycie mimo blików...


...a potem skromnie spuścić głowę i dokładnie obejrzeć wszystkie portale...




...sam nie wiem, który ładniejszy - chyba wezmę wszystkie...


...albo może którąś z rzeźb z zachodniej fasady...


...no nic, i tym razem, mimo otwartych drzwi, wnętrz zobaczyć się specjalnie nie dało - tyle co
zza kratek...


...na szczęście oprócz szerokości wziąłem ze sobą również coś przydatnego na taką okoliczność...


...wnętrze, jak widać, a zwłaszcza ołtarz główny są już wykonane (niestety!) głównie
w złotobłyszczącym baroku...


...znaczy a fe i do widzenia - na zakończenie makietka Świdnicy stojąca przed katedrą...


...zawierająca kierunkowskaz dla tych, którzy mogliby katedrę przegapić...


14 komentarzy:

  1. O, takie trzyde jak u nas na Starówce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Makietka znaczy? Jakoś zawsze wolałem skarbonkę, która stała wedle kolumny Zygmusia z Wazą :)

      Usuń
  2. Byłam, widziałam, pikna jest i ciężko ją przegapić. :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Właśnie widok Katedry skłonił nas do zatrzymania się podczas przejazdu przez Świdnicę.

      Usuń
  3. http://www.reactionface.info/sites/default/files/images/YvEN9.png

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że się obrazki nie wyświetlają w komentach ;)

      Usuń
  4. Byłam, widziałam, ba - specjalnie żeby zrobić zdjęcia pojechałam i gdzieś je zapodziałam;(

    Katedra imponująca, chyba wolę jednak budowle typu Kościół Pokoju...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę bardziej kameralne miejscówki, ot, choćby w stylu naszego mazowieckiego Mariańskiego Porzecza, ale po primo, to nie mieliśmy żadnych planów zwiedzania Świdnicy, takoż i czasu ani rozeznania w mieście, a secundo - jak niedawno było wspomniane, wejście do kościoła Pokoju kosztuje pieniądz, a to się nie zgadza z moim świętopoglądem. Więc i tak się nie wybiorę.

      Usuń
    2. A wiesz, że nie pamiętam, żeby kazali płacić?
      ale jak byłam, to trwał remont albo coś w tym rodzaju - w końcu to nie A4, gdzie remont nie remont - płacisz;(
      :)

      Usuń
    3. Też nie wiedziałem, ale przy okazji poprzedniego wpisu zostałem uświadomiony. Zresztą nawet na swojej stronie się tym 'chwalą'. Zgroza...

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Choć zasadniczo wolę mniejsze realizacje, to prawdziwy strzelisty gotyk godny jest podziwu!

      Usuń
  6. och takie gigantyczne wysokie katedry to mnie czynią taką małą i od Bozi oddalającą, że ojej ...
    Podziwiam, choć nie przepadam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie takie same mam odczucia - na kolana kmiotki! Ale sztuka jest sztuka, i szacunek się należy :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...