piątek, 21 czerwca 2013

Elbląg. Dziwny kraj*

Gwiazdkę w tytule wyjaśnię na końcu. Elbląg odwiedziliśmy zupełnym przypadkiem. Był po drodze,
a przy okazji szukaliśmy fajnego miejsca do zjedzenia obiadu. Ale po kolei, czyli po szynach.

Śródmieście Elbląga jest rozkopane budową linii tramwajowych i to tak skutecznie, że nawet nam,
przyzwyczajonym do rozkopanego Śródmieścia stolicy, opadła szczena. Objechaliśmy w końcu
te wszystkie objazdy, i stąd dzisiejsza krótka relacja, zainspirowana zresztą wpisem kolegi Zbyszka.

Zaczynamy obrazkiem słynnego, opisywanego również przez Marcina, nowego-Starego Miasta..


...niespecjalne wrażenia wzbudza już cudna inaczej, za to wszechobecna, kostka bauma.
Na szczęście na ulicach (poniżej Stary Rynek i Brama Targowa) bruk jest już bardziej klasyczny...


...ale i tak najlepiej prezentuje się katedra św. Mikołaja, i to ona uratowała honor miasta...



...i landszaft z zielskiem na koniec...


*aha, o gwiazdce miało być. Telekino proszę!...


...A'Yoy, i wszystko jasne!

51 komentarzy:

  1. Widzę, że Elbląg wszyscy odwiedzają przypadkiem :D
    Ja tak sobie myślę, że tego starego miasta elbląskiego, to żaden bruk, ani żadne rzeźby pod wieżą nie uratują.

    Przekop, może i uratuje, pod warunkiem, że nie skończy się tak, że cała woda z Zalewu Wiślanego do Bałtyku nie spyli.

    A bo to wiadomo? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przekop? Matko, a niby co miałby uratować? Dziwny kraj... ;)

      Usuń
  2. ta elbląska jeszcze nie jest najgorsza spośród polskich starówek-nówek.
    fajne zdjęcie kościoła!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewniam, że na żywo wygląda dużo - hmm - dziwniej, zwłaszcza w bocznych uliczkach - trochę jak dekoracja filmowa. Ale kościół daje radę!

      Usuń
    2. No popatrz,a to o warszawskiej mówią, że ona filmowo-dekoracyjna.

      A ja byłem w Elblągu celowo, choć dawno (bo tak jak i w Grudziądzu, 10 lat temu).

      Za drugie zdjęcie katedry św. Mikołaja mógłbyś wygrać dostać zlecenie od UM Elbląga na opracowanie folderu turystycznego "Zapraszamy do Elbląga".

      Usuń
    3. O, nienienie, żadne zapraszamy. To bardzo ładne miasto jest, ale jednak - dziwny kraj.

      Usuń
    4. nie musisz zapewniać, bo byłem i widziałem nawłasnoocznie. ba, też celowo. ba, pierwszy raz 20 lat temu i wtedy mnie oczarowała! ale to inne czasy były :-D

      Usuń
    5. No wiesz, przez 10 lat od Twojej wizyty mogli tam nabudować zabytków że hoho!

      Usuń
    6. ostatnio byłem dwa temu. wciąż budowali.

      Usuń
    7. Aha. To budują nadal, do tego barykadując się okopami tramwajowymi.

      Usuń
    8. Musi przygotowują się do jakiegoś powstania. Może chcą walczyć o przyłączenie do województwa pomorskiego?

      Usuń
    9. ależ właśnie walczyli swego czasu o niewłączanie doń.

      Usuń
    10. Wykrakaliście. Właśnie dotarłem do jakiś wiadomości, z którymi od zawsze mam naprzeciw, bo ich nie śledzę, że w Elblągu faktycznie jakaś nawalanka polityczna jest. To i się okopali.

      Usuń
    11. O ile mi wiadomo, to walczyli, nieskutecznie, o niewłączanie do warmińsko-mazurskiego.

      Usuń
    12. Stąd też tytuł. Dziwny kraj, ten Elbląg!

      Usuń
  3. Tak trochę z niemiecka ta odbudowa, za jakieś n-lat będzie to stare, prawdziwie Stare Miasto:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie wiem, czy będzie, bo to zdaje się wariacja na temat tego co było, a nie odbudowa jak naszej Starówki.

      Usuń
    2. u nas też sporo wariacji, takoż w Gdanisku.

      Usuń
    3. Wariacji niemało, fakt, ale jakoś bliżej obrazkom histerycznym. No, może z paroma wyjątkami (Barbakan, kościół Świętojański), ale kto wie, czy nie wyszyły lepiej niż przed samą wojną.

      Usuń
  4. Ja tam nie odwiedziłem Elbląga przypadkiem. Specjalnie pojechałem, żeby go zobaczyć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to trudno się mówi ;) My za to specjalnie pojechaliśmy do Bydgoszczy, poniekąd dzięki Tobie zresztą.

      Usuń
    2. A kiedyście tam byli?

      Jak wiadomo, do Bydgoszczy się jeździ po zakupy, gdy się ma juz wszystkie sklepy aż do Bielan poobrażane.

      Usuń
    3. Wiadomo, ale myśmy jeszcze wszystkich sklepów na Bielanach nie poobrażali. Śmy byli dopiero co, znaczy w końcówce maja.

      Usuń
    4. To może też częściowo dzięki moim wynurzeniom?

      Usuń
    5. Z pewnością! Jasną, długą, prostą! Końkretnie, odcinkom nr 1 i 2. Ale ponieważ 'tradycyjnie' byliśmy tam na moment, tośmy zobaczyli wyłącznie bydgoskie śródmieście.

      Usuń
  5. Zdecydowanie bruk klasyczny.
    Tym nieklasycznym Jurata, jesli dobrze pamietam, wybrukowana?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Juracie ostatnio byłem z tuzin lat temu, i pamiętam nic, więc nie kojarzę, ale skoro tak mówisz, to na pewno tak jest :)

      Usuń
  6. Ja miałem nieszczęście być jak jeszcze miejscami styropian spod tynku wychodził, więc obawiam się, że ona nigdy nie będzie stara, tylko jak się przeje, to ją rozbiorą jak jakiego Mercurego i postawią nową, na przykład starszą :D


    Acha, żeby nie było, to cegły z Elbląga i z Braniewa - wszystkie, jak się wtedy dowiedziałem - mamy w Barbakanie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo barbakan warszawski ma 7 pięter podziemnych.

      Usuń
    2. Jakby tych cegieł zebrać, co to je mamy na Starówce, to nie jedna Starówka by powstała, ale ze trzy Warszawy.

      Usuń
    3. Braniewo witamy w klubie miast-których-cegły-poszły-na-odbudowę-Warszawy.

      Ma numer członkowski 1553. po Poznaniu, który ma nr 1552. Jak widzicie, klub staje się coraz mniej elitarny.

      Usuń
    4. Cholerka jasna! Niedługo elitarne będzie takie miasto, z którego nie 'zorganizowaliśmy' cegieł.

      Usuń
  7. Bardzo ładne pierwsze zdjęcie.
    Bardzo ładne drugie zdjęcie.
    Bardzo ładne trzecie zdjęcie.
    Bardzo ładne czwarte zdjęcie.
    Bardzo ładne... OK, piąte mi się mniej podoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, wreszcie jakiś konkret!

      Usuń
    2. dziwne, bo mnie się piąte właśnie najbardziej.

      Usuń
    3. Też dziwne, bo mnie osobiście również.
      PS. Świetnie, że nie wszyscy muszą lubić to samo ;)

      Usuń
  8. Zdjęcia ładne i zielsko jak ładnie się w kadr wkomponowało. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście poza kadrem jest otoczenie tego zielska - brr!

      Usuń
  9. Fajne są takie nowe-stare miasta. Widziałeś Szczecin? Tam nawet mają zamek!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ja widziałem Szczecin? A jakże! O >> tutaj! Szczecin też jest specyficzny, ale bez porównania ciekawszy (jak dla mnie).

      Usuń
  10. Mnie coś przypadki nie lubiejom! Bo nie byłam w Elblągu. I znów CI wdzięcznam za spacer i zaczyn:) krajoznawczy !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo przypadkom trzeba pomagać :) Ale na razie (dopóki te okopy trwają), to raczej odradzam wizytę tamże.

      Usuń
  11. Jak na relację z Elbląga, to czegoś tu bardzo brakuje. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O'rly? Toż myśmy tam dwie godziny byli, z czego sporą część w objazdach ;)

      Usuń
    2. O'rly, o'rly. Dwie godziny i na żadnym zdjęciu nie widać... :-)

      Usuń
    3. To dobrze, że nawet nie wiem, czego brakuje. Jeszcze bym musiał jechać tam jeszcze raz ;)

      Usuń
    4. Nie bardzo wierzę, że nie wiesz o co mi chodzi ale napiszę - dlaczego na żadnym zdjęciu nie widać TRAMWAJU. :-)
      Ja mam dwa ulubione miasta tramwajowe (Warszawę oczywiście pomijam, jako moje Tu), Elbląg i Grudziądz. Przy tych miastach wysiadają (dla mnie) nawet ciekawostki w Łodzi i na Śląsku. Mam też pewien sentyment do tramwajów z Częstochowie, ale to już całkiem "inna para butów". :-)

      Usuń
    5. Ha, no to proste wyjaśnienie - bo po primo dopiero je robią (wiem oczywiście, że jeździ ich sporo, ale innymi trasami niż myśmy podróżowali), a po drugie primo, to objazdy - albo raczej ich oznakowanie - przez tramwajowe wykopki tak nas nastroiły antytramwajowo, żeśmy strzelili focha.

      PS. W Grudziądzu tramwaje są super - musimy się wybrać kiedyś na dłużej niż godzina, jak ostatnio, ale Elbląg to sobie jeszcze na nas poczeka ;)

      Usuń
  12. Chyba tez odwiedzę przypadkiem. Ciekawe miasto!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby zdążyli już do tego czasu zasypać okopy tramwajowe!

      Usuń
  13. ... a masz rację, skojarzenie słuszne z Głogowem;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...