piątek, 7 lutego 2014

Starachowice - EkoMuzeum (4)

Dziś pora na kolejny, przedostatni już odcinek wizyty w starachowickim Ekomuzeum.

Będzie industrialnie, czyli w krainie Wielkiego Piecyka. Ale zanim pan Piecyk ugości nas
we własnej osobie, to najpierw widoczek na elegancki budynek magazynu okołowielkopiecowego...


...czas na klu programu, czyli Wielki Piec z 1899 r z (niegdyś) tajną wyrzutnią rakiet balistycznych...


...dziś już nic nie jest tajne, i można se wszystko oblukać z bliska...


...ba, z przewodnikiem można nawet wjechać na szczyt Pieca, ale takie wrażenia to ja zostawiam
Krabiance, bom jest człek mocno przyziemny, więc widoki z góry są w 100% krabiankowe...




...w międzyczasie natknąłem się na brzydkie napisy, do dziś zresztą nadal aktualne...


...albo tego, który głosi cyrlicą "Towarzystwo Akcyjne Budowy Maszyn Braci Klein w Dalsburgu Dahlbruch, oddział w Rydze" - to na maszynie pt. dmuchawa tłokowa, czyli eksponat dmuchnięty z Wystawy Światowej,
jaka w roku 1889 odbywała się w Paryżewie (tak, tej samej od Wieży Ajfla)...


...czas spojrzeć w górę, na drewniany powab pułapu stropu...


...i zrobić skok w bok, ścieżką spustu surówki...


...aby na koniec tego odcinka oblukać oldskulową mapkę Starachowic...


17 komentarzy:

  1. (post)industrial fotogeniczny wielce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielce, wielce, nawet nie myślawszy że aż tak.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Podejrzewam, że i na górze by Ci się spodobało :)

      Usuń
    2. nie chcę być upierdliwy... ale muszę: to nie jest strop. ;-)

      Usuń
    3. Ależ bądź, byle do końca. To co to jest? Dach? Poważnie pytam.

      Usuń
  3. uff, ależ upał byc musiał..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nooo, waliło zdrowo. Dlatego miło na to spojrzeć zimą :)
      PS. Latem dam śnieg ;) No dobra, nie dam bo nie mam, ale gdzieś mam jakąś (komercyjną) choinkę, to dam na Wielkanoc.

      Usuń
    2. Niewykluczone, ze na Wielkanoc snieg bedzie...:-)

      Usuń
    3. W zeszłym roku na Wielkanoc moi rodzice wystawili przed domem bałwanka. Nawet gdzieś fotę mam ;)

      Usuń
  4. Jak ja lubię takie napisy. I u mnie zawsze wszelki industrial na +.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu ciekawych napisów akurat więcej nie spotkałem, ale też uwielbiam!

      Usuń
  5. Ej,ale przecie wszyscy* wiedzą, że prawdziwy przemysł to tylko dawny zabór pruski...

    Dalbruch przeewoluowało Ci w Dalsburg :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tyle mi, ile muzejowi, i konsekwentnie się to powtarza. Znalazłem info - miasto faktycznie nazywało się Dahlbruch. Fabryka zresztą działa do dziś, ino od blisko 100 lat pod nazwą SMS Siemag. Dzięki za korektę!

      Usuń
  6. Luźne ubranie przyczyną wielu wypadków – dziewczyny, weźcie to sobie do serca.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...