wtorek, 22 kwietnia 2014

Pelplin - bazylika katedralna

W sumie jest już po Świętach, ale zakładam, że atmosfera jest nadal podniosła, i parę obrazków
z kościółkiem jakoś zniesiecie. Nie byle jakim kościółkiem, bo jak cystersi się za coś biorą,
to nie stawiają byle czego. Jest to także jeden z bardzo nielicznych wyjątków, gdzie płaci się
za wstęp, ale o tyle jest to wyjątek, że o ile do samego kościoła można wejść, to zwiedzić
całe zaplecze można już tylko z przewodnikiem. A na pewno warto te parę złociszy odżałować,
a skoro ja tak mówię, to warto w dwójnasób ;-)

No dobra, czas zaczynać widokiem ogólnem - zielsko i niebo jak zwykle się spisało i oto mamy
pelplińską Bazylikę Katedralną Wniebowzięcia NMP w pełnej okazałości (to nie są drzewka bonsai)...


...no to czas na wejście, a ino zwróćcie uwagę na mikroludzika w wejściu...


...zacznę od widoczków z krużganków (jak zwykle z pozycji żabiej)...


...tudzież naławkowo-przyboazeryjnej...


...kolumnada robi wrażenie...


...podobnie jak ołtarz...


...albo nawy boczne...


...'można dostać kręćka z rozkoszy', że zacytuję Tytusa...


...oczywiście tylko takiej rozkoszy, powodowanej cną podnietą, wynikającą z podziwu...


...właśnie dla takich widoków warto kupić bilet - a ja tymczasem zaczerpnę nieco świeżego powietrza...


...i oddaję prowadzenie Krabiance, która tradycyjnie skupiła się na szczegółach - sufitu...


...ehem... sufitu...


...kolumn i okolic...


...okien...


...ścian pełnych świętych...


...janiołków...


...oraz ołtarzowej sztuki wypukłozłoconej...


...uff, jest tu co oglądać, a na koniec północny portal katedry, także samo cudny...


...żyjecie jeszcze? ;-)

16 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. A jak się osobiście stanie przed tym ogromem... :-()

      Usuń
  2. Kościół a i owszem. Co to jest za pomieszczenie na zdj. 9 - refektarz? Zakrystia? Zaciekawił mnie pewien szczegół.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewien nie jestem ale to chyba zakonna biblioteka jest (ale mogę się mylić).

      Usuń
  3. "(...)zakładam, że atmosfera jest nadal podniosła" - chodzi o wzdęcia?

    W Pelplinie byłem przez chwilę i katedrę zdążyłem obejrzeć tylko z zewnątrz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakby chodziło o wzdęcia to atmosfera byłaby nadęta ;-)
      Pelpin z zewnątrz też już kiedyś podziwiałem, ale skoro mieliśmy chwilę na zwiedzanie to grzechem byłoby nie wpłacić do kasy - bo warto.

      Usuń
  4. hjudż!

    w Pelplinie byłem przez chwilę i katedrę zdołałem obejrzeć tylko z zewnątrz. ale to dlatego, że było zamknięte - a specjalnie tam skręciwszy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak napisawszy wyżej zewnątrz jest spoko, ale rily kól to dopiero w środku. My też musieliśmy poszukać i poczekać na przewodnika, ale warto było (zaczynam się powtarzać ;-)

      Usuń
  5. A byłam, widziałam, moje uznanie, ładnie Ci te ładności wyszły;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A podziękował! Jak to mówią - ładnemu we wszystkim ładnie, więc trudno to było spieprzyć ;-)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Że jak proszę? Przaśnie? No tego to jeszcze nie grali.

      Usuń
  7. Czadowe miejsce. A pierwszy obrazek ma fajną trójwymiarowość:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, w trzyDe to jeszcze nie robiłem - może czas spróbować? ;-)

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. A po co masz płacić za coś, co masz za darmoszkę powyżej? ;-)
      PS. Nie wiem, kto jeszcze (oprócz takich freaków jak my) kupuje albumy. BTW, ostatnio kupiłem dwa na giełdzie i jeszcze ich nie zdążyłem dokładnie oblukać, a wielkie są.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...