sobota, 24 maja 2014

Jelenia Góra - rynek i okolica

Czyli rynek polskiej stolicy tworu pod nazwą Euroregion Nysa. I okolica (rynku).

Przez Jelenią Górę (Cervimontium, Mons Cervi, Hirschberg im Riesengebirge, Jelení Hora, 
Hiršberk, Hornšperk, uff...) przejeżdżawszy przysłowiowy milion razy, ale jak zwykle
nie było okazji wstąpić. A teraz taką okazję sobie wypracowalim, co prawda dwugodzinną,
ale zawsze. Przez te dwie godzinki udało nam się obskoczyć właśnie rynek z ratuszem
i najbliższe okolice. No to co - na dzień dobry ratusz z rynkiem? Proszę bardzo!...


...tramwaje tu łatwo nie mają, lawirując wśród zaparkowanych aut...


...miejscowa syrenka czy tam inny symboliczny łabądek jelonek na ratuszowym łączniku...


...podcienione kamieniczki na zachodniej stronie Placu Ratuszowego...


...no to skoro już jesteśmy na zachodzie, to idziemy w stronę pozostałości wieżowych
na jeleniogórskim Podwalu...


...i z ulicy Grodzkiej lókamy na Wieżę Bramy Zamkowej...


...chociaż bardziej przypadła mi do gustu Baszta Grodzka (polecam stare zdjęcia z linki!)...


...bo częściowo zachowała urok ramotki...


...a częściowo jest już w czasach współczesnych...


...klubowo-kawiarniano-europejskich (Grodzka Tower, mhm!)...


...podobają mi się też te trzy wspomniane na tabliczce 'barokowe detale architektoniczne'...


...no ale dość z detalizmem - wracamy na rynek, i tym razem idziemy na wschód...


...bo przecież tam musi być jakaś cywilizacja! Ale o tym już w następnym odcinku :-)

18 komentarzy:

  1. Ładnie im Unia rynek wybrukowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Unia zapłaciła, wykonali lokalsi. Też oczywiście unijni, a co! No chyba, że (na nielegalu?) zatrudniali pracowników zza wschodniej granicy.

      Usuń
  2. Ładny rynek, lubię takie z podcieniami, taki sentyment mam po Zamościu. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rynek fajny, kamieniczki też, i jeszcze świeżo odpacykowany ratusz - czego więcej trzeba?
      PS. Muszę się w końcu wybrać do Zamościa, bo ostatnio byłem z 15 lat temu.

      Usuń
  3. fajne kamyki z Jeleniej Góry!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E, z Jeleniej? Pan wie, kto po nich stąpał ;-)

      Usuń
  4. Fajna znów kostka brukowa. Widzę ostatnio posty o większym nasileniu, aż się rozgrzałeś do czerwoności. Zwolnij trochę;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dostrzegam czerwoności. Widocznie mam skuteczne smarowanie ;-)

      Usuń
  5. Bardzo mi się podobało w Jeleniej Górze i mam nadzieję, że jeszcze kiedyś tam wrócę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam nadzieję. Zarówno, że Ty wrócisz, jak i ja. Bo jeszcze sporo mam tam do zobaczenia.

      Usuń
    2. Jelenia Góra też mi się podobała, gdym tam bawił w 2010 roku. Choć żałuję, że nie zwiedziłem blokowiska zwanego Zabobrze.

      Usuń
    3. Może za dobrze było, żeby zwiedzać Zabobrze? ;-)

      Usuń
  6. Kiedyś w Jeleniej Górze spędziłem dwa tygodnie, ale nie miałem wówczas aparatu fotograficznego. Zdałem się na pamięć. Dałeś tu zdjęcie ładnego budynku banku i ohydnym banerem na ścianie. Baner to, oczywiście, nie Twoja wina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Banery i inne badziewia (anty)reklamowe są w całości do spalenia. Zawsze mam naiwną nadzieję, że jakiś 'pan kerownik' banku zobaczy zdjęcie swojego banku z taką szmatą i pójdzie po rozum do głowy, że to zohydza jego banczek, a nie upiększa.

      Usuń
  7. Ładnie jest i to najważniejsze a projekt też własny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Projekt? Znaczy rewitalizancji? Możliwe, że własny, tego nie wiem.

      Usuń
  8. Jelenia prawie zawsze mi się podobała... Dawno tam nie byłem, a widzę zmiany chyba na lepsze. :-)
    A te bannery/reklamy -> to już jest od dawna jakaś plaga i to nie tylko oczywiście w J. Górze. :-(
    Unia powinna tego zakazać ;-)
    Pzdr.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja niestety nie mogę nic powiedzieć o zmianach, bo świadomie na popas byłem w Jeleniej po raz pierwszy. Ale wrażenie bardzo pozytywne.
      Natomiast co do szmat, to oczywiście problem ogólnokrajowy, i EU chyba tu nie pomoże, skoro sama wymaga stawiania wotów dziękczynnych w postaci tablic ;-)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...