środa, 22 października 2014

Bratysława - zamek

Skoro dziś jest środa, to jesteśmy na wakacjach. A jako że wakacje na plaży, a nawet w górach są zbyt mejnstrimowe, to spędzam wakacje w mieście. Dla odpoczynku od miasta, w którym spędzam pozostałą część roku. Haha, żart! Wygraną w konkursie na suchar, a nawet supersuchar roku mam w kieszeni!

Do adremu (nie mylić z ADM'em) zatem. Jak wszyscy wią, zamek w Bratysławie jest nic nie wartą wydmuszką z pobielonej wapnem tektury, przy którym nawet taka choćby stołeczna Starówka to zabytek pełną gębą. Cóż z tego, kiedy przynajmniej z daleka prezentuje się wyśmienicie, nawet w komplecie z lekko brutalizującym budynkiem Słowackiej Rady Narodowej ...


...tak przy okazji - Was też śmieszy ten parkówkowy stateczek na zdjęciu powyżej?

A teraz czas na zdjęcie do folderu, czyli lukrowany tramwaj, co mu się szyny wygły, do tego młoda para, że o kościele nie wspomnę - jest więc pierwiastek realny, a więc teza i duchowy - znaczy antyteza, więc w sumie jest synteza, rodem prosto z Rejsu...


...to jeszcze zanim udamy się na górę, ostatni strzał w zamek, za to z bardzo daleka...


...no to wspnijmy się na wyżyny i popatrzmy z bliska...


...no toż przecie widać, że to tylko przeskalowana makietka i to nówka sztuka ;-)...


...faktycznie, na dziedziniec zamku i do wnętrz nie bardzo jest po co wchodzić, bo od lat trwa tu remont (skąd my to znamy?), za to można sobie lóknąć na pana Świętopełka...


...ewentualnie ostrożnie zajść go od zadka, i podziwiać widoki przedzamkowe...


...a najlepiej przejść się po podzamkowych błoniach, bo to i zdrowo, i ładnie...


...a do tego jak widać - pustawo, czyli nieporównywalnie z żadnym zamkiem w stolicy ościennych krajów.

14 komentarzy:

  1. Zdobywcy superpucharu supersucharu ;-)

    Dziedzińczyk (widzian na podlinkowanej stránce) podobny nieco do dziedzińca Zamku Ujazdowskiego, który jak wiadomo, został odbudowany z bratysławs... wróć, z wrocławskich cegieł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oł je! Supersuchar je moj!

      Dziedzińczyk może i podobny, ale i tak odstręczający od bliższego zapoznania z wnętrzami. Poniekąd historia obu zamków letko paralelna (nawet sąsiedztwo szybkiej trasy i mostu przezrzecznego w obu przypadkach), choć Ujazdowski jako bryła widzi mi się bardziej, za to okolica bratysławskiego jest bardziej w deseczkę (bo wolę uliczki od najcudowniejszego nawet parku).

      Usuń
    2. Też wolę uliczki, z południową Europą kojarzą mi się. Świętopełk widok ma bardzo przeciętny;)

      Usuń
    3. Prawda, prawda - wąskie są, i malownicze, czemu dam dowód za czas jakiś. Szkoda tylko kwartału żydowskiego, wyburzonego już dawno po wojnie pod budowę tego mostu na przedostatnim zdjęciu i trasy do niego prowadzącej.

      Usuń
  2. W Bratysławie urzeka ta czść z Operą czy w pobliżu polskiej Ambasady. Kiedyś prosiłam taksówkarza żeby zawiózł mnie na Stare Miasto ale nie zrozumiał. Bo tam Sarte miasto znaczy coś innego a jak powiedziała mi zaprzyjaźniona Słowaczka to dosłownie stara, ale nie turystyczna część. Ale knajpka pod wieżą - polecam, Zamek nijaki, otoczenie poprawne. A socjakistyczne bloki wyjatkowo nieładne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bloki jak to bloki - nie po to je stawiali, żeby były ładne. Gorzej z tą trasą przez środek starego było-nie było miasta. Mieszkaliśmy niedaleko Opery, więc oczywiście zdjęcia też będą :-)

      Usuń
  3. Jak już kiedyś wspominałem, w stolicy Słowacji byłem raz i wcale nie zapragnąłem powrotu do tejże. O wiele fajniejsze okazały się Koszyce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz, a mnie jeszcze w Koszycach nie widziano (przejazdów nie liczę ;-)

      Usuń
  4. Piękna jest, ale to już chyba pisałem niedawno :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to nie jest moje ostatnie słowo z Bratysławy. Jeszcze kilka ciekawostek mam zamiar zapodać :-)

      Usuń
  5. zabawny zamek. zbudowany z kredek i pudełek od zapałek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ano! I ahoj! Ale mają tam też ciekawsze miejscówki, jako się rzekło wyżej - przyjdzie czas i na nie.

      Usuń
  6. Zawsze masz zdjęcia pierwsza klasa, ale tutaj to już jakoś mi się szczególnie spodobały.
    Bratysława wygląda na nich pięknie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ja - bardzo dziękuję!
      Bratysława ładna jest, ale niestety wybiórczo. Ja - również niestety - mam także samo wybiórczy wzrok, i lukruję rzeczywistość. A co mi tam!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...